Tuesday

SEKEPING ROTI NAN DAN SEBUAH CERITA

Dua keping roti nan kulihat dan sebentar lagi ia akan memasuki mulutku dan dicernakan di dalam perut. Sebelum itu sebungkus roti nan dikeluarkan dari peti sejuk yang baru kami beli semalam di Dubai. Roti nan, dicecah dengan tuna pedas sudah cukup menjadi bekalan kami bagi meneruskan ibadah puasa esok hari. Mazzri, Azman dan aku memerhatikan sesami kami, " haah apa tercenggang lagi makan lah cepat, lepas nie tidur, esok nak kerja....." kata aku. Kadangkala kami hanya masak maggi tetapi digayakan dengan pelbagai jenis resepi. Tak lah muak sangat tekak asyik makan maggi jer. Sekiranya ada lebihan nasi petang semalam, resepi menu wajib akan disediakan iaitu nasi goreng.


Gambar: skill memasak di galley

Kami hanya bertiga waktu itu di atas sebuah kapal MISC Bhd iaitu M.V Bunga Bidara, yang dimonopoli oleh pelaut-pelaut lain berbangsa Philliphine dan sudah pasti berlainan agama dan fahaman dengan kami. Maka atas sebab itulah kami terpaksa menyediakan sendiri juadah untuk bersahur, itupun kalau terdaya atau sangat rajin. Berpuasa di atas kapal banyak dugaannya terutama kami yang bekerja di engine room. Engine room boleh digambarkan sebagai satu ruang, terletak di hujung kapal berhampiran propeller. Suasana panas dan bising sudah menjadi routine di dalamnya. Adakalanya anda terpaksa berkerja dengan peluh dan pakaian yang lencun kerana terlalu panas. Tak perlu untuk ke sauna, kerana kami telah pun bersauna free di alam engine room. Tekak mana yang tak dahaga dengan suasana panas sebegitu.


Peristiwa di atas saya alami kira-kira lima tahun lepas, sewaktu itu saya masih sebagai 4th Engineer, Mazzri sebagai 5th Engineer dan Azman adalah engine cadet kami. Apa yang pasti, saya tidak akan lupa ialah kenangan kami, roti nan dan suka duka di Bunga Bidara.

p/s baru makan roti nan....tu yang teringat kisah lampau...hehe

1 comment:

sedih plak baca cte ni... :( apesal laa 3 org ja malaysia.. x patut btoi MISC

Post a Comment

Site Search