Tuesday

LANUN SOMALIA INGIN DIBERKAS



Pada bulan Januari yang lalu lima orang warga Somalia diberkas atas tuduhan melakukan serangan ke atas MV Samanyulo, sebuah kapal dagang yang didaftar di Wilayah Dutch Antilles.

Dua orang daripada mereka kelihatan berpuas hati kerana ditahan di negara Eropah. Menurut akhbar The Telegraph salah seorang dari mereka mengatakan bahawa kehidupan dalam penjara Belanda lebih "baik" daripada kehidupan di negaranya Somalia.

Manakala peguam bela kepada seorang lagi warga Somalia itu diberitakan berkata anak guamnya merasa selamat berada di penjara negara Barat. Dia hidup dalam keadaan miskin melarat di kampungnya, sedangkan di penjara Belanda dia dibenarkan bermain bola sepak dan menonton TV. Malah dia berpendapat tandas di penjara itu 'bagus' jika dibandingkan dengan kemudahan di kampungnya di Somalia. Dia berhasrat apabila dia keluar penjara, dia akan meminta isteri dan anaknya datang ke Belanda.

Melihat perkembangan ini, Geert-Jan Knoop, seorang peguam perundangan jenayah antarabangsa, berpendapat bahawa ahli gerombolan lanun akan membiarkan diri mereka diberkas oleh pihak tentera laut dari negara barat, semata-mata dengan tujuan untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik, walau pun dalam penjara di barat.

Baca lebih lanjut DI SINI.

0 comment:

Post a Comment

Site Search