Tuesday

MISC TARIK DIRI DARI KHIDMAT LALUAN EROPAH



Antara tanda jelas betapa ekonomi dunia menguncup ialah kurangnya barang dagangan yang dibawa melalui khidmat kapal dagang.

Apabila berkurangnya barang dagangan diimpot dan ekspot maka pemilik kapal dagang akan terjejas teruk dalam sektor khidmat kontena laluan tetap.

Syarikat perkapalan kedua terbesar di Asia, MISC Berhad, telah mengumumkan bahawa syarikat itu akan menarik diri dari khidmat kapal kontena bagi laluan antara Timur Jauh dan Eropah mulai 1 Januari 2010, dan hanya akan menumpukan khidmat laluan antara negara Asia, terutama Timur Tengah, India dan Asia Tenggara.

Sehubungan dengan itu syarikat itu mengumumkan ia akan menarik diri dari pakatan konsortium Grand Alliance mulai pada tarikh tersebut.

Dalam perkembangan lain, MISC mengumumkan syarikat itu akan meluaskan khidmat penyelesaian LNG luar pantai dalam usaha sama dengan syarikat pemilik MISC, iaitu Petronas. Sati lagi rakan kongsi khidmat itu ialah Mustang Engineering.

Biarpun syarikat pemilik dan operator kapal LNG terbesar di dunia itu mengalami kemerosotan keuntungan sebanyak 76 peratus, namun syarikat itu berkeyakinan ia mampu mengharungi kemelut ekonomi dunia ini dengan menumpukan usahanya bagi mengukuhkan khidmat syarikat itu di sektor gas dan petroleum.

0 comment:

Post a Comment

Site Search