Tuesday

PELAUT 5 NEGARA KUASAI KERJAYA KAPAL DAGANG



Pelaut dari lima negara mendominasi jawatan di kapal-kapal dagang Malaysia, demikian didedahkan oleh Encik M. Adthisaya Ganesen, ketua pegawai eksekutif (CEO) Akademi Laut Malaysia (ALAM) dalam laman web Malaysia Shipowners' Association (MASA) yang memetik sumber berita dari The Star yang bertarikh 23 April 2007.

Walau pun berita ini disiarkan hampir dua tahun yang lalu, namun fakta ini masih relevan.

Pada ketika itu bilangan para pelaut dari lima negara yang mendominasi ialah seperti berikut: Filipina (2,684), Indonesia (1,653), China (1,159), India (951) dan Vietnam (284).

Walau pun pelbagai pihak mengandaikan para pelaut Malaysia kurang baik kualitinya, namun hakikat yang mesti diterima oleh semua pihak ialah persepsi masyarakat mengenai kerjaya dalam bidang maritim masih di tahap yang amat rendah.

Para pelajar sekolah, ibu bapa dan guru-guru masih belum mendapat maklumat yang menyeluruh, malah masih belum menganggap kerjaya maritim sebagai pilihan utama.

Mungkin setelah berita rampasan dua kapal dagang Malaysia milik syarikat MISC Berhad tahun lalu telah sedikit sebanyak meningkatkan kesedaran warga negara ini terhadap kerjaya bidang maritim, akan tetapi masih belum mencukupi untuk menarik minat para belia untuk bercita-cita menjadi pelaut.

Baca lagi berita itu DI SINI.

1 comment:

apakah kerja seorang pelaut di atas kapal?
memang agak susah ke nk mohon kerja di ats kpl?

Post a Comment

Site Search