Friday

story of watchkeeping officer - x pass lagi oral exam aku...?



merenung masa depan yg belum pasti...

entri bahasa Malaysia..sy x suka tulis bahasa Melayu..cam rasis je bunyi nye..

Disember 14 2009...

sebulan lebih menuggu utk 2nd attempt...aku digagalkan atas sebab ketidak kompetenan dan kecelaruan knowledge ttg radar dlm masa satu jam...

org tua aku dah bising..."ape masalah ko nie..susah sangat ke exam ko..?"

sape yg dah pass dan ade knowledge cam master 25 tahun bawak kapal memang akan kate senang dan org tua aku x terkecuali...aku...?

untuk rekod..ini adalah major setback aku yg ketiga untuk 2009...yg mana first setback aku adalah fail dlm radar course..menyebabkan aku kene recourse dan duit aku sebanyak rm1800 akan melayang...2nd setback adalah gagal oral exam first attempt bulan 10 ari tu...

aiseh...org lain dah pass..dah naik kapal..merasa duit gaji kompeni..aku dok mengagau lagi dengan buku practical navigation dan regulations yg maha dahsyat banyaknya utk di hafal...

okey fine...aku x salahkan examiner sebab tugas dia memang utk meneliti level of competency setiap calon bg membolehkan mrk utk berkhidmat diatas kapal2 yg didaftarkan di malaysia supaya pada akhir hari bukan mereka yg dipersalahkan kalau berlaku kecelakaan atau kematian atau kemalangan...dan bukan tugas dia utk menggagalkan calon melainkan calon itu sendiri tidak memenuhi kehendak industri...

sekarang aku dah nampak...bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah...dah bersusah susah pun masih dlm keadaan susah....hmm..luck mmg xde hujung tahun nie...karma dalam keadaan bercelaru dan jiwa penuh dengan kemaksiatan...

maka..kembalilah aku kepada buku2 yg menimbun utk diulangkaji semula...knowledge aku masih belum cukup utk meyakinkan examiner yg aku layak utk meredah samudera raya yg penuh kecelaruan dan ketidakpastian...

kepada yg sama2 x pass dgn aku dlm attempt kali ni...kita blaja lagi...coz we were meant to learn life the hard way...!!

kepada yg dah pass...congrats guys and u deserve all the hard work...aku akan cuba kejar korang... dan aku masih belum give up lagi...!!!

better luck next time...

kredit kepada :- http://www.navigate2deviate.blogspot.com/

0 comment:

Post a Comment

Site Search