Friday

camne nak tau korang nye kedudukan kat laut....


kelas navigasi am...utk landlubbers...utk lebih spesifik..sila masuk ALAM...thanx...


ni soalan yg slalu member aku yg tak keje kapal tanye...



menduga kedudukan....



"weh..camne ko tau ko ade kat mana time kat kapal tu..ade papan tande ke..??"


"sengal..!!"

kat laut...xde jalan raya atau lebuh raya 8 lane dgn papan tanda nak gi KL atau Janda Baik siap berapa km jauh die...kalau korang x tau jalan pun...korang leh gi stesen minyak berhampiran dan beli peta jalan raya utk ke destinasi yg korang tuju...xpun korang pakai GPS cap Garmin yg ade pd henpon korang...


nama pun jalan raye...arnab..!!

ok2...serius...camne nak tau kat mana kita kat tgh laut tu....korang ingat henpon Nokia korang tu canggih laa..ade GPS...tau x korang..GPS dah lebih sepuluh tahun diguna oleh pelaut di laut...org2 darat baru ni nak guna..dah tu berlagak lak...

"eleh..aku nye henpon leh detect kedai cikaroo pd ketepatan sehingga 200m...ko ade ke..??"


"ade aku heran...askar nye GPS leh letupkan kepala ko sehingga ketepatan 1mm....amacam..?"

haha...lawak je...kapal ade pakai GPS...tp memandangakan GPS ni milik US of A yg mempunyai kuasa utk mengubah ketepatan satu2 latitud dan longitud dari milimeter ke beratus2 meter...maka kapal2 adalah digalakkan utk x terlalu bergantung kpd GPS semata2...skarang ni Russia pun ade sistem kedudukan global sendiri yg dipanggil GLONASS...bg mengurangkan pergantungan kpd GPS amareka nie....

kapal nye GPS...xde la canggih cam henpon korang...tp accurate weyh...wahahaha

GPS mengandungi sistem 24 satelit...4 darinya spare...dgn tiga segmen pengguna...iaitu segment angkasaraya (space segment) yg terdiri dr satelit2...segmen kawalan (control segment) yg merupakan stesen kawalan utama dan bantuan berserta antenna2 didarat dan segmen pengguna (user segment) yg merupakan pengguna dan penerima isyarat GPS yg di tala pd frekuensi2 yg ditetapkan utk penerima2 GPS.....

penentuan satu2 kedudukan dibuat oleh satelit dgn menghantar isyarat kpd penerima..isyarat tersebut mengandungi maklumat yg terdiri dr masa...kedudukan satelit diorbit dan status sistem satelit...maklumat ini digunakan bg menentukan jarak dan ketinggian satelit...yg mana akan memberikan kedudukan pengguna...

"ini cerita zaman skarang bro...kalau dulu2 camne lak....ak rase satelit pun xde..."


sebelum ade nya satelit...pelaut2 menggunakan isyarat radio utk menentukan kedudukan dgn kaedah yg dipanggil Long Range Navigation (LORAN)...yg mana stesen2 radio darat frekuensi rendah digunakan bg menentukan kedudukan...selain LORAN...DECCA gak menggunakan prinsip sama...tp sistem DECCA ni made in UK...

ini LORAN-C nye chart...korang leh nampak TD (time difference) line yg hiperbola tuh bersilang antara satu sama lain...position adalah samada pd line atau diantara line...

LORAN menggunakan prinsip perbezaan masa (time difference) dari dua stesen yg memancarkan isyarat radio dr kedudukan berbeza...dgn perbezaan yg tetap (constant) akan memberikan garis kedudukan hiperbola...(Hyperbolic Line of Position/LOP)..kedudukan kapal boleh ditentukan apabila kedudukan stesen pemancar diketahui dan penerima isyarat dikatakan berada di atas garis hiperbola ini....

"kalau zaman2 time xde LORAN nie...ape bende lak korang guna...??"

back to basic...ilmu navigasi yg melibatkan pemerhatian objek samawi digunakan bg menentukan kedudukan...ini melibatkan penggunaan alatan spt sextant...dan objek2 samawi spt matahari...bulan...bintang dan planet2 digunakan sbg panduan...

ini baru navigator...obtain position dgn sextant...old skool nye method..trial and tested...tanpa was2...

ade beberapa jenis pengiraan..yg paling popular adalah Intercept...selain Latitude by Meridian Altitude...Longitude by Chronometer..yg mana masing2 memberikan kedudukan bg latitud dan longitud pemerhati berdasarkan kedudukan objek2 samawi....camne rupa calculation ni nnt ak cite...

"owh..kira ko pakai benda2 nie ar time bwk kapal...?"

x gak...celestial observation ni guna time sea passage....tp GPS setiap masa.diguna...cuma kadang2 kedudukan GPS akan di compare dgn kedudukan yg diperoleh dgn celestial observation time sea passage..atau LORAN atau dgn mengambil bearing dan jarak satu2 objek darat dgn radar time coastal navigation...

ambik bearing pkai gyro repeater dan azimuth circle...

visual bearing dan transit bearing lak adalah cara paling senang nk tentukan kedudukan...tp x semua tempat kat dunia ni leh buat transit bearing...dan visual bearing lak x leh nak diguna bila kabus ribut...jadi radar bearing lah yg jadi penyelamat...bilamana kedudukan satu2 objek cam rumah api diguna utk dptkan jarak dan bearing...dan kemudian diguna utk tentukan kedudukan pd chart....

kalau dah xde radar...bearing pun pkai visual...maka running fix lah penentu kedudukan yg utama...cuma runnig fix ni x leh di guna time open sea passage..ia sesuai utk coastal navigation...camne nak wat runnig fix..nnt kemudian ak cite...

tp yg paling penting skali...kapal kene ade chart...atau carta dlm bahasa Malaysia...chart ni cam peta yg korang pakai time zaman pengakap dulu...tp lg accurate dgn pemetaan dan kedudukan dibuat berdasarkan pemerhatian dan ukuran dr satelit...chart ni gak memberi panduan kpd pelaut dlm memastikan kedudukan kapal berdasarkan kedudukan yg diperoleh dr instrumen2 spt GPS atau method2 spt celestial observation atau fix..mahupun range dan bearing...


ini nautical chart...position yg korang dpt tu ditransfer kat atas bende alah nie...bru leh tau kapal kat ne...

"oh..itu macam kaa....sy abru tau la sekarang...."

"now u know ea...wahahhaa"

jadi...camtu lah kurang lebih camne nak tau kedudukan dilaut...

sila tanya kalau x paham....

1 comment:

wow...penjelasan yg baik...mmg bguna.cara gni la buat aku sng skit ingat utk exam nnti..ahaha
:D

Post a comment

Site Search