Friday

Story Of Watchkeeping Officer - Oral Examinaton Itu Susah Tp Best Kalau dah Pass


ini betul nye cite..bkn rekaan...saya dah pass oral exam...kredit kpd Kapten Nazri Abu Hassan...wahahahaa

sindrom pemakanan luar tabii akibat terlalu byk study...Norie`s Table dan ROR adalah antara penyebab utama

"hah..amacam..pass ke..?"

"ok..pass.."

"yeah..terbaik lah..ape bende die tanye ko..?"

"ok2..mula2 die tanye..3rd attempt ea..sblm ni ngan examiner yg mana...ak cakap ar mula2 ngan Kapten Samad pastu Mr Aizuddin...then die bg soalan calculation ngan radar...suruh kira sun bearing pukul 0800 kat Port Klang ngan carik Meridian Passage time Port Klang gak..."

"owh..camne ko wat...pkai LIT ke Zone Time..."

"mula ak pkai LIT..pastu ak repair ak pkai ZT...ak cancel yg pkai LIT tu then bg jawapan yg guna ZT kat die...die tgk pastu x cakap ape2..ak rase cam btul je..."

"yang radar tu..amende ko kene..??"

"radar die bg situation..ade 3 bearing ngan range...dia bg own ship course ngan speed...the tunjukkan action yg aku ambik...ak plot as per radar plotting proper...ade sume OA line..WO ngan WA...then aku nye action ak wat course alteration...die tanye ko alter course brape degree..ak kate hard to stbd...die blur..ak cakap 60 degree...to new course 200 true...then die suruh aku interprate...tunjuk camne rupa kapal aku ngan kapal yg aku observe..siap ngan action...abis tu die sruh ak blah kuar..tunggu smpai die panggil"

"then...??"

"die panggil balik...die sembang lak bapak ak sape..dok mane ape la....then die letak buoy sebijik...west cardinal mark siap ngan kapal..jumpa buoy tu dr heading 020...ak kate ar..alter course to port...then last die tanye taking over watch...abis aku bg die sembang skit2 then bg pass...die pesan ko blaja rerajin..nnt xde la ko nk tipu kadet ko..huhu.."

"mak aih..tu je die tanye...sikit gile.."

"tu ar..ak igt sbb da 3 kali ambik kan..so die kowtim ar...tp x tau gak..mana tau lain org die kasi lebih skit...tp lega ar dah settle...sedap skit hati...haha.."

"haa..dah pass tu ape lg..belanje ar member2...ngahaha.."

"roger2..ak x kisah...tp xde ar makan kat hotel ke kan..mana aku mampu balje ak blanje ar k...ngahahaha.."

Jabatan Laut Malaysia oral examination DC11 WKO >500GT Unlimited Voyages - February 22nd to February 24th - Congrats to those who passed...were slow but were catching up with others..watch out...to those who didnt make it..its not the end of the world...never give up...never back down...keep moving forward guys..!!

-come to sea and see for yourself-

0 comment:

Post a Comment

Site Search