Friday

Story Of Watchkeeping Officer - Sekarang Saya 4th Officer


check BA set nye face mask..x ok krg ade yg mampus..ak x nk jawab kt akhirat nnt..


ya benar..4th officer atau dlm bahasa Malaysia dipanggil pegawai awasan geladak keempat...term ni digunakan oleh konsortium perkapalan yg menggaji saya iaitu MISC Berhad..bg menggantikan terma Jr 3rd Officer...tp balak masih sama lagi...

ape kerja 4th officer nie...??

keje die makan dan tido..selain kene marah dgn org tua (kapten) sebab lambat naik watch atau malas wat maintenance mahupun x turun deck waktu pagi bersama2 chief officer...huhu..

xde arh..tu aku kalau aku malas nak mampos...

kerja 4th officer nie sama cam 3rd officer..cuma rank die je rendah skit dan gaji pun x smpai RM7500.00 sebulan...beza 4th ni adalah die ni diletakkan dlm observation oleh pegawai2 senior iaitu chief officer dan master..utk menilai samada mamat 4th nie leh keje ke..kompeten ke atau habuk pun xde...kalau prestasi memusakan..dpt la naik pangkat jd 3rd officer..dan dapat gaji RM7500.00 tuu...huhu...

aiseh..keje die adalah memastika bahawa semua peralatan memadam kebakaran (Fire Fighting Appliances) dan peralatan menyelamat nyawa (Life Saving Apparatus) berada dlm keadaan baik..dijaga dan diperiksa keadaannya agar dpt berfungsi dan digunakan sebilang masa ketika kecemasan...selain kalau ade ape2 maintenance yg memerlukan peralatan tersebut di hantar ke darat kpd agen utk di repair..maka beliau kne make sure yg chief officer dan master tahu dan peka bahawa perlatan tersebut perlu dihantar utk maintenance..selain make sure yg maintenance tu btul2 dibuat dan bukan caca merba je...ni idup mati nie...

selain dr tu..keje 4th nie termasuk gak..menjadi pegawai awasan di anjungan...atau dlm bahasa penjajah..menjadi bridge watchkeeping officer..atau officer of the watch bg operasi kargo...selain kalau ade operasi2 cam anchoring atau mooring....4th ni gak kne ade kat forward station atau aft station utk assist dan supervise operation..jgn ade kadet mkn wire atau krew kene libas ngan anchor...

safety menjadi keutamaan 4th officer nie..jadi keje die nie melibatkan nyawa krew kapal...kalau die fcuk up..maka ape2 jadi die kene jawab kat akhirat...ampuunn...

sebagai sampingan...4th ni gak agak berkaki lebar dlm kerja2 mengajar kadet yg baru naik kapal..lagipun..beliau fresh lagi dari oral exam maka kesempatan ni patut digunakan kadet2 bg belajar teknik2 dan taktik2 yg diperlukan dlm exam tersebut...dgr tu kadet..!!!

bukan senang keje kapal...gaji mmg besar...responsibility pun besar...silap je..diri sendiri mampus..jawab kat mahsyar nnt...


kredit kepada :- http://www.navigate2deviate.blogspot.com/

0 comment:

Post a Comment

Site Search