Friday

macam mana kapal boleh berlanggar..??


ini pun soalan cepumas oleh member2 aku yg landlubbers...sikit2 knowledge..sikit2 karut marut...nak lg detail kene keje kapal...wahahha...


degil + keras kepala = kemalangan jalan raya...ini semua sikap ni..kata ayahandaku...



"eh camne kapal leh langgar kat laut tu...laut punya luas maklak pun leh langgar ke..??"

ish kamu...ape x langgar nye...dah die nak langgar..nak wat camne...kapal terbang pun berlanggar time terbang..ape lagi kapal....

"dah tu..camne leh langgar...kate kapal ko ade radar laa..ape laa..."


iye2...mmg ade....ok..kapal ni nak langgar bukan sebarang2 langgar je...bukan cam eksiden kereta ngan lori kat highway nun...x semua tempat kapal leh berlanggar...ade tempat2 die...tp kadang2...ade gak yg sengal...tgh2 laut Pasifik yg luas die 5000km persegi pun leh berlanggar...tp tu kes terpencil...

slalu..kapal ni main langgar2 time kat tempat2 yg sibuk...cam Jalan Duta...eh...cam Selat Melaka ke..Singapore ke...sbb kalau korang tgk..sempit kot Selat Melaka tu...nak banding dgn Lautan Pasifik yg luas ribu2 km...kan2...

so...bila sibuk..kapal banyak...org kapal panggil tempat camni congested waters...sebab busy sesangat...tambah lak Selat Melaka ni bukan semua tempat dalam...ade cetek..ade yg ade beting pasir...silap jalan kapal grounded...

tempat2 cam Selat Melaka ade laluan trafik die yg dipanggil Traffic Seperation Scheme (TSS)...kira cam highway laa..ade lane kanan...ade lane kiri...tp xde la smpai 8 lane kiri kanan...

"ko ni cam dah lari topik je mat...ang main2 ngan aku eh...?"

woo...lari lak...ok2 kita sambung...

balik pasal eksiden kapal...camne kapal leh suke hati melanggar dan dilanggar kapal lain...dllm kes ni..byk aspek perlu diambil kira...satu cam aku bagitau tadi laluan perkapalan yg sempit dan x berapa nak dalam cam Selat Melaka yg mana sempit dan cetek...dan pada masa yg sama sungguh sibuk dgn kapal keluar masuk cilok sana sini....still..Selat Melaka masih terkawal sbb ade controller kat darat yg regulate kapal2...so kapal x leh nk suka2 hati je...kene ikut arahan traffic controller kat TSS tu...cam polis trafik...

"oh...yeke..."

ye ar...tau x korang kat laut pun ada undang2 nak bawak kapal...alah cam undang2 jalan raya yg korang blaja time ambik lesen kereta kebal kat driving skool dulu tu...ade lampu2..ade signal camne nak gi kanan...nak gi kiri..kalau nk overtake camne..nk cross simpang camne...lebih kurang camtu laa...

"uik..serius ade undang2...ini ko tipu aku ke ape nie..??"


ini best..bajet leh lepas...sekali kena gak..nasib baik belakang...kapal kecik tu dr Ah Soon Workshop..


lah..serius laa...undang2 tu dipanggil International Regulation on Preventing Collision at Sea...atau dlm bahasa Malaysia...Undang2 Antarabangsa utk Mengelakkan Perlanggaran Di Laut...kalau kata ade kapal langgar kapal kan...shipping company...insurance...lawyer...dan mahkamah satu2 negara akan kenalpasti samada kapal tu ikut ke x rule...kalau x ikut..alamat pegawai ngan kapten kapal kena buang keje..tarik balik lesen....

tp selalu mahkamah akan tentukan berapa percent salah kedua2 pihak yg telibat...kira cam 50-50 ke 20-80 ke...camtu lah...

"ak x puas hati laa...ak nye soalan ko x jawab lagi..."

ish...karang ak lepuk gak...nnt laa....ok camne kapal berlanggar...satu sebab kawasan perairan yg sungguh sibuk...

then disebabkan pegawai bertugas x follow undang2...ataupun x ambil tindakan utk mengelak perlanggaran berdasarkan undang2 tadi...macam x buat pengawasan pada radar...pengawasan scr visual...bwk kapal laju sgt...x ikut laluan trafik yg betul...dan lain2 lagi...itu no.2

no.3...sebab cuaca...kalau hujan ke...ribut salji ke...leh jadi faktor perlanggaran...cam korang bwk keta dlm hujan lebat..leh nampak jalan..??

"eh..mana boleh..."

haa...sama laa...tp ade radar...radar ni best sbb leh pakai time hujan...cite pasal radar...masuk faktor no 4...

"ape pasal lak dgn radar ni...??"

haa...radar ni equipment yg perlukan latihan dan pemahaman yg betul bila seseorang nk gunakannya...radar ni bukan cam TV ok...leh on/off suka2 hati je...wahaha

pengguna radar cam pegawai navigasi kene faham maksud paparan pada skrin...dan dia kena tahu apa benda yg muncul kat skrin dan camne nak tentukan paparan pd skrin tu kapal ke...bot ikan ke...atau echo dari awan larat...lg satu sbb wujud kekeliruan akibat false echo dr interference luar mahupun akibat salah baca dan tukar bearing true dan relative....kalau salah baca...silap2 leh jadi radar assisted collision weh...sbb wrong radar interpretation...

"radar ko bukan cam radar kapal perang ke...x canggih ke..??"

mana ade...bukan leh guna tembak jet...ini radar biasa je...bukan cam amareka pakai tu..hmmm

ok next..

no.5....sebab watchkeeper dan navigator tido...mana tau...minum smpai mabuk sbb party new year...naik watch lelap...skali langgar kapal daa....kena lak malam yg dingin...mengasyikkan utk lelap dan bermimpi ttg awek dan bini...huu....

"waa...sedap weh tido camtu...kena lak time hujan rintik2...pergh..sayu..."

no.6 lak...kapal berlanggar disebabkan wujud pertembungan budaya dan bahasa yg berbeza...menjadikan komunikasi gagal antara kedua2 kapal...kira cam kapal china jumpa kapal vietnam...dua2 x leh cakap omputih...dua2 x paham...dua2 x nak kalah...last2 dua2 kene langgar....wahaha...

"oh...yg cam kat PD ari tu eh..sampai terbakar hangus weh..."

haa...kurang lebih laa...

last skali ...kapal berlanggar sebab equipment failure...cam engine padam ke...propeller tertanggal...steering gear meletup...kene lak time tu kat tgh Selat Melaka...x sempat nk roger kapal lain...bamm..!! org lain sudah cium blakang....

"waa...cam kereta gak laa...patut gaji ko ribu riban....kalau kene langgar abis ko kne fired..."

tau xpe...itu tanggungjawab tu...ape2 jadi sendiri kena jawab....kesimpulannya...jadilah pemandu berhemah....ingatlah orang tersayang....hahaha...

0 comment:

Post a Comment

Site Search