ini lagi satu soalan yg member2 yg dok kat darat tanya aku....
one step forward...forward...!!
"weh...kapal ko kan..kalau terbakar korang wat pe...sape gi padam api...aku rase bomba xde tgh laut tu..??"
pandai pun ko mat...mmg xde bomba kat tgh laut tu...dah tu ko leh tanye lagi sape padam api..??
"ye laa...dah xde bomba sape tukang padam..x kan korang kot...??"
aik...dah tentu laa...sape lagi nk tolong padam kalau bukan ak mat...
"yeke...camne korang padam api eh..??"
syarikat kami mempunyai pilihan fire hose dan coupling..dr 15m hingga 30m...aksesori tambahan juga ada...
byk tanye lak mamat nih.....ok lah....kat kapal..kalau ade kebakaran...xde orang lain leh tolong...melainkan kew kapal sendiri..maknanya kerja2 padam api ni kerja orang kapal...kat kapal..ade byk jenis alat pemadam api...dari hos bomba...fire extinguisher...fixed fire extinguishing system yg guna carbon dioxide atau foam...penggera kebakara...ade suit ahli bomba...ade set utk breathing apparatus...eh..mcm2 laa...kira kapal aku tucam balai bomba gak laa...semua benda ade...kereta bomba dgn helikopter je xde..
syarikat kami juga menyadiakan byk pilhan fire extinguisher...dr 9 kiter hingga 45 liter...murah je...
"waaaahhhh...canggih laa korang...ade balai bomba..."
wahaha...ok2...aku citer ape yg kitaorang buat time kebakaran.....mula2 kena ade orang nmpak api...kalau x nampak..maka aku nye post sampai takat ni je lah sbb semua dah mati....x sempat nk kasi padam api....huuu...
kalau ade api..prosedur standard adalah menjerit api...api...api..dan mengaktifkan penggera kebakaran...selain kalau boleh cuba padam kebakaran tu dgn fire extinguisher atau fire blanket..
ok...bila ade api kat satu2 tempat atas kapal....fire detector atau smoke detector akan detect kewujudan api kat situ..samada dgn pengesan haba atau pengesan asap...dah nama pun detector dah tentu dia kesan kan...hmmm...
in case of fire....break glass..!!
pastu bila dah detect...anjungan akan dapat alarm pd fire control system kat mana ade terbakar...dr situ watchkeeper akan bg general alarm dan fire alarm utk bersama2 pengumuman kebakaran dan arahan utk berkumpul di tempat berkumpul atau muster station utk alert krew2 lain dan utk membolehkan krew2 ni siap2 utk tindakan selanjutnya....
selalunya...krew akan kumpul ikut team die....atas kapal paling kurang ade 4 team atau party...bukan parti liar mahupun parti keadilan rakyat...
party ni kira cam sekumpulan orang dlm kumpulan tertentu dgn tugasan yg telah ditetapkan bila terjadi kebakaran atau insiden2 kecemasan lain....
ini bukan support party..tp keje dia lebih kurang camni laa time fire drill...
party2 ni terdiri dr attack party...yg mana ini adalah kumpulan yg akan pergi lawan api diketuai oleh chief officer...pastu kita ada control party...ini kumpulan yg diketuai oleh kapten dan dibantu 2nd officer kat bridge utk monitor situation dan bg arahan kat party2 yg dah standby...pastu ade technical party..party ini melibatkan engineer dan diketuai chief engineer yg bertanggungjawab terhadap sistem2 main dan emergency kat engine room....last skali support party...ini party die standby utk tolong attack party....
selain kat laut...akan wujud situasi dimana kebakaran berlaku kat terminal atau pelabuhan...haaa...time ni bomba ade...die pun tolong dan join sekaki....siap bwk keta bomba..helikopter...best woo...
"waah..best ar..ade party2 lak...macam parti liar je eh..."
mmg liar pun...ade api..ade buih sabun...best wooo....hahaha...
ok...bila nak padam api...kita kena tahu kat mana api tu pastu ape sebab api tu jadi...kebakaran ni boleh berlaku dgn mcm2 sebab....ade yg elektrikal...ade yg disebabkan oleh benda2 cam rokok...ade yg jadi sebab bahan bakar cam minyak atau gris...ade yg jadi sebab tindakbalas kimia...so setiap kebakaran ni ade cara nk padamkanya..bukan main sembur pakai air je...pastu kena tgk lak..besar mana api...
kalau besar smpai meletup2 tu...kene pakai fixed fire fighting system cam CO2 release..ini selalu terjadi bila kebakaran kat engine room atau kat cargo compartment....
kalau api sederhana besar..pakai fire hose laa...kalau boleh kontrol...fire extinguisher sudeh....
memadam api ni ade seninya...bukan main padam je...bila memadam kebakaran...anggota bomba atau dlm kes nie...krew kapal akan menggunakan medium memadam kebakaran yg tertentu mengikut jenis kebakaran...korang pernah dgr fire triangle x...haaa....
ini fire triangle...hilangkan salah satu cabang...api akan padam...
"amenda tu...makanan ke..??"
chet..ade lak makanan...haduui...!!
api berlaku bila fire triangle ni lengkap...bila oksigen...bahan bakar dan haba menjadi satu dan mencukupi julatnya maka kebakaran akan berlaku...dgn menghilangkan salah satu aspek fire triangle maka kebakaran x berlaku...jadi kat kapal..bila ade kebakaran...diaorang akan cuba hilangkan salah satu aspek dalam fire triangle ni utk menjadi ahli bomba yg berjaya....ngahaha...
dr sini....maka wujudlah pelbagai kelengkapan berbeza2 bg tujuan memadam jenis kebakaran yg berbeza2 berdasarkan jenis atau klasifikasi api..
"kira api ni ade spesies2 gak ke..??"
pandai pun..skolah mana ko nih...ak nak antar anak aku gi sana laaa...haha
ok...ade 4 kelas...kelas A..B..C..D
"sebijik cam skolah doh..!"
chet...ang nk dgr x...ak nk cakap ko nk cakap...lepuk gak karang...!!
"yelah2..amenda A..B..C..D tu....??"
klasifikasi ni adalah jenis kebakaran yg diakibatkan oleh....
Class A : bahan mudah terbakar macam kertas..kain..kayu..
Class B : cecair atau gas mudah terbakar mcm petrol..diesel...metana..
Class C : barangan elektrik akibat litar pitas
Class D : logam udah terbakar macam magnesium..aluminium..natrium...
sekarang korang dah tau jenis2 kebakaran..cara nak padam die..korang folow gak A..B..C..D tu...
Class A : padam pakai air -A =AIR
Class B : padam pakai foam -B = BUIH
Class C : padam pakai CO2 - C = CARBON DOIXIDE
Class D : padam pakai dry powder - D = DEBU
senang kan...sekolah x ajar benda2 ni...haaa...korang leh praktik kat rumah atau tempat keje...wahaha
ok..sambung balik....
contoh..kalau nak memadam kebakaran yg berlaku akibat bahan api cam minyak...bahan seperti dry powder atau foam sesuai digunakan utk memadam kebakaran...dry powder sesuai utk kebakaran melibatkan logm reaktif yg selalunya bertindak balas dgn air...ni pun subjek kimia form 4 nih....
"aku mane ambik sains skolah dulu...aku masuk kelas sastera...."
pulak daa...ok
foam lak bagus sebab dia menyebabkan api x dapat bekalan oksigen utk membakar..cam korang pakai sabun cuci pinggan utk hilangkan kesan minyak...kan2..
sama gak dgn kebakaran melibatkan peralatan elektrik...yg mana CO2 digunakan...scr teorinya...air dan elektrik ni x ngam...sbb air konduktor...kalau korang siram air pd plak tv korang yg terbakar..bukan api je padam...silap2 korang pun padam sbb kene current....bzzzttt..!!!
"oh...kena current ea kalau siram air kat tv...nnt ak nk try laa...hihi"
gila kau...dah lama hidup ke ape...??
....CO2 gak boleh diguna utk kebakaran melibatkan bahan petroleum sbb ia menyekat kehadiran oksigen...karbon dioksida kan x membantu pembakaran...aduhh...skolah dulu ade blaja pe..kimia form 4 kot...tp ini ast kadang2 je atau api tu x besar...
"dah tu..bila ko pakai airnye..?"
air pakai time tong sampah terbakar sebab rokok....air pun diguna utk boundary cooling..satu method dimana kalau kat kapal...support party akan guna hose dan siram air kat luar tempat terbakar...ini utk kurangkan haba pd kompartment yg terbakar tu...air gak diguna sbg minuman bila dahaga....ngahaha....
"ko main2 ngan aku eh...wat minum lak..."
xde lah...air yg kitaorang pakai utk padam api tu..air laut...pkai fire pump...wat pe nak pakai air tawar...air laut free leh guna...ngahaha..
NO SMOKING...kalau besar tu pun x nampak mmg dah nak mampus laa tu..
tapi....walaupun ada peralatan lengkap utk memadam kebakaran...perkara terbaik sbg seorang seafarers adalah mengelakkan kebakaran....ini dibuat dgn meletakkan standard dan peraturan2 tertentu bg mencegah kebakaran...contoh terbaik...larangan merokok diatas kapal...melainkan kawasan2 yg ditetapkan dan diklasifikasikan sbg kawasan merokok...kalau hisap rokok merata2...kene saman...
then..mengamalkan good housekeeping...macam buang kain berminyak dlm tempat buangan yg ditetapkan dan x mencampurkan kain tu dgn gred sampah lain...tutup peralatan elektrik lepas diguna...guna alatan elektrik yg dibenarkan dan diluluskan saja bila atas dek..x leh bwk henpon atau i-pod atas dek....benda2 camtu laa....
alah..cam korang kat umah gak...sama je..cuma bila terbakar korang panggil bomba...dail 999...aku xde laa..
"btul ea..3rd officer jaga brg2 utk fire fighting ni..aku ade baca ari tu kat post ko yg lepas.."
haa..btul laa tu...salah satu skop kerja 3rd officer adalah memastikan peralatan yg berkaitan utk mencegah dan memadam api berada dlm keadaan baik...die kena wat inspection kat fire extingusher..tgk pressure brape..ok ke x...kalau yg foam ngan dry powder tu..tgk laa..nk tukar foam lain ke...pastu tiap2 minggu test fire alarm...fire ngan smoke detector...selain make sure yg fire hose semua ok time drill..klau ade rosak..repair laa...cam kontraktor pun ade kan...haha...
ganti fire hose+coupling nye binding pun keje aku gak..
"waa...byk seyh keje ko....padan laa gaji besau gedabak..."
tau xpe...responsibility yg mahal tu...salah aku menjawab...huhu...dah laa....isap rokok dlu...
3 comment:
uurrrmm.... best.... n thanks i got the knowledge... dok kelas berjam2 belajo bnda nie, kuar kelas semua lupe....klu dpt bc mcm nie senang skt nak ingt.... or maybe ley post fungsi APAU, or label kan APAU contoh mcm hose yg mane female yg mane male..n hose 2 kan bnyk jenis so, kat mane sesuai gune hose jenis canves, kat mane sesuai gune hose jenis getah...ape2 je la yg berkaitan yg awak th... klu leyy post la lg.... sgt tertarik untuk bace....
thank for u all yang letak malumat dalam nie
ye nak taya lagi kalau terbakar kat laut korang ke pdam sendri or pagil bomba laut jugak ke??.nak tahu jugak..huhu..maklum la sekolah tak tinggi lagi.tingin gak nk tahu coz kite kna tahu sekarang nie.
Post a Comment