Wednesday

Pelaut banyak duit, mitos atau kenyataan

Duit bukalah segalanya, tetapi segalanya memerlukan duit.

Sebenarnya mitos ini dikatakan sedikit benar dan juga dikatakan kurang tepat. Mengapa dikatakan sedikit benar ?


Pelaut bukan “Bergaji besar” namun “Bergaji sedikit lebih besar” mengapa? Salah satu jawabanny karana pelaut harus menanggung risiko seperti Mabuk laut, suasana pekerjaan yang cukup berisiko, dan Jauh dari keluarga. Tapi dapatkah orang yang berkerja didarat membayangkan apakah yang kita lakukan ketika menyambut hari ulang tahun, hari perayaan, bagaimana seorang pelaut mengatasi kerinduan terhadap keluarga, dan org yang tersayang?

Inilah kisah kehidupa seorang pelaut, seharusnya seorang pelaut harus mencintai perkerjaannya sebagai pelaut, kerana jika kita mencitai sesuatu kerjaya, segala kesulitan dapat diatasi dengan mudah.

Kerjaya pelaut bukan semudah yang disangkan oleh mereka yang tidak pernah merasai sendiri pengalaman naik kapal.

Lalu mengapa mitos mengatakan “pelaut bergaji besar” juga dapat dikatakan salah?
Didalam sesebuah kapal terdapat beberapa department iaitu deck, engine dan masakan.Bayangkan gaji kapten ngn gaji OILER atau AB, sungguh jauh berbeza, tapi kenapa mahu menjadi seorang pelaut ?? kerana MINAT atau mugkin "lagi bagus dari tak berkerja"

Untuk berjaya bukan ia semudah memetik jari, tapi kita sebagai manusia harus berusha untuk mencapai kejayaan, seorang kepten pon takkan dapat menjadi kapten kalau dia tak mula dari mengetok KARAT DI DECK.

2 comment:

Ya betul..dan kenapa ianya kurang tepat???kerana..walaupun mereka pelaut..mereka juga punya tanggungan..so duit bukan gaji 6 bulan tak berusik langsung :) Kawasan sekitar juga terhad hanya diatas kapal...jadinya wajar lah pelaut mempunyai gaji yg sedikit lebih tinggi :)

mintak share
blog pelaut kami di http://www.akasiamag.com

Post a Comment

Site Search