Monday

Oral Examination MARDEP 500GT or more unlimited voyages

Oral (dipetik dari kamus dewan bahasa dan pustaka) bermaksud peperiksaan lisan. Peperiksaan Oral merupakan titik tolak kerjaya bagi kadet ALAM. Sistem peperiksaan ini unik disebabkan bukan melalui peperiksaan bertulis sebaliknya merupakan peperiksaan secara "one by one" bersama examiner.

Untuk menghadapi peperiksaan Oral, persediaan yang rapi dari segi Mental amat diperlukan sekali, ini disebabkan oleh psycho oleh examiner untuk mengetahui tahap keyakinan seseorang candidate.


Peperiksaan Oral dijalankan di MARDEP (Marine Department), sama ada di Port Klang atau Jabatan Laut Melaka (di Pantai Puteri), bagi Oral Officer more 500GT and Unlimited Voyage. Tempoh pepriksaan yang dijalankan bergnatung kepada tahap kepuashatian examiner kepada candidate. Mungkin 15 minit atau 3 jam!!! Tetapi secara puratanya selama 1jam bagi setiap individu.

Apa yang diuji dalam Oral??? Dari segi kefahaman saya, soalan Oral di bahagikan kepada beberapa kategori iaitu, basic, average dan vital question. Untuk soalan vital melingkupi skop Buoy, Flag, Rule Of Road (ROR), Situation to avoid collision, dan Light and Shape signal. Untuk kategori vital, candidate yang memberi jawapan yang salah sama sekali akan Failure kerana akan dianggap competence untuk melakukan navigational watch atau OOW.

Untuk soalan average, candidate akan diuji dari segi chart symbol, passage planning,action in emergency situation, cargo operation dan bagi kategori basic pula candidate Oral di Jabatan Laut akan diuji dengan soalan seperti publication (ALL,ALRS,ATT,ASD,MARPOL,SOLAS,IMDG dll berkenaan dengan publication) serta soalan berkenaan dengan LSA dan FFA. Ini merupakan basic yang perlu ada dalam candidate yang akan menjalankan tugas sebagai 4th or jr 3rd officer onboard.

Bagi calon yang lulus dalam peperikasaan Oral dikelolakan oleh MARDEP, mereka akan diisukan oleh COC class 3, (certificate of competency). Tetapi bagi yang gagal dalam Oral, mereka boleh mengambil semula, apply secara online di Laman Web rasmi Jabatan Laut Malaysia, untuk tempoh menunggu selama 2 bulan.

Sedikit tips untuk ORAL di MARDEP

1) Berpakaian kemas
2) Pastikan shave (bagi lelaki)
3) Bawa nota-nota yang berkenaan
4) Handphone dalam keadaan baik (batery full)
5) No phone lecturer
6) Penampilan amat penting 1st impression untuk examiner
7) Pastikan confident dengan jawapan anda
8) Breakfast minum pagi.
9) Document penting seperi discharge book, TARB book dan certificate.
10) Banyakkan berdoa hilankan rasa gemuruh.

0 comment:

Post a Comment

Site Search